Hreinn Fridfinnsson, een leven van en met concepten.
Van een IJslandse kunstenaar mag je een
verfrissend beeld verwachten en dat is het geval met de tentoonstelling
‘Midnight Jump’ van Hreinn Fri∂finnsson (1943) in de Rozenstraat te Amsterdam.
Hij is een zuiver conceptueel kunstenaar die in het verloop van zijn oeuvre
geen strobreed heeft toegegeven aan het mechanisme van de kunstmarkt. De
tentoonstelling in Rozenstraat is puur en simpel voor wie op zoek gaat naar de
inspirerende bronnen van Hreinn.
Fri∂finnsson is een van de medeoprichters van
het IJslandse kunstenaarscollectief SUM in Reykjavik dat zich verzamelde in een
gebouw(tje) midden een voor ons buitenstaanders onherbergzaam lijkende streek. Je
zou denken dat het een schuiloord is voor herders. In 1971 streek hij neer in
Amsterdam en positioneerde zich als lid
van het In-Out Center, eveneens een kunstenaarsinitiatief. Later zal hij met
een vriend een huiskamergalerie openen in de grachtenstad. Dit alles wijst er
op dat Hreinn in de eerste plaats begaan was met het opbouwen van een
eigenzinnige maar bewuste carrière in de kunstwereld. Het noodlot van een
marginaal bestaan heeft hem uiteindelijk gebracht tot wat hij is geworden een
kunstenaar die respect afdwingt met een consistent oeuvre. Recente
overzichtstentoonstellingen in Berlijn, Geneve, Londen en de uitgave van het boek
‘Works 1964-2019’ bij Koenig Books bevestigen
deze status.
Pair, 2004-2005 : foto New Reform |
Zaalzicht : Foto New Reform |
De tentoonstelling in Rozenstraat is een
beauty. De ruime hal is niet volgepropt maar secuur ingericht precies zoals het
verfijnde niet opdringerige werk van de kunstenaar. Zijn werken zijn soms
speels maar verwijzen tegelijk naar gebeurtenissen die hem als mens typeren. Het
titelwerk ‘Midnight Jump’ (1975-1975) toont ons de kunstenaar die van op de
begane grond omhoog springt en in een derde foto terug op de begane land. Een
kinderlijk manoeuvre uitgevoerd door een volwassen persoon. Een paar schoenen
wordt uitgebeeld met 1 schoen die zich als object weerspiegelt in een spiegel
staande op de vloer (Pair, 2004-2005). Een variante op het spreekwoord “Wie het
schoentje past trekt het hem aan”? Maar
het spiegelbeeld geeft ook een schoen weer die aan beide voeten kan worden
gedragen. Aan de muur hangt een bruine kartonnen doos met een gaatje dat
uitnodigt om te kijken wat er in de doos zit. Door het gaatje ziet men zijn
eigen oog in spiegels die een kristallen bal voorstellen. Is door het
sleutelgat piepen de aanleiding? Bij de 37 tentoongestelde werken hangen in een
hoek ook 4 foto’s met zelfportretten van de kunstenaar. Het lijkt alsof Hreinn Fri∂finnsson
zich afwend van ons gezichtsveld. Bevreemdend en toch gewoon.
Er is nog een kleinere documentatie ruimte
waar men het parcours van de kunstenaar kan in ontdekken. Als u dit leest heeft
het Corona virus misschien al geleid tot het sluiten van de tentoonstelling. Ik
zou hopen dat die na de infectie heropend kan worden. Toen ik de
tentoonstelling laatst in Berlijn zag droop er veel enthousiasme af van de
jonge kijkers. Ook dat is een verdienste die deze kunstenaar op zijn revers mag
spelden.
Roger D’Hondt
Reacties
Een reactie posten