JOSEPH BEUYS : 7000 EIKEN VOOR KASSEL, EEN PERPETUUM MOBILE.
De eiken van Joseph Beuys op de Friedrichplatz |
Hoe zit het met de '7000 Eichen' van Joseph Beuys? Die vraag
stel ik mij telkens wee r als ik naar de Documenta ga. In 1982, naar aanleiding
van de zevende editie, stelde de Duitse kunstenaar voor om 7000 eiken bomen te
planten in de stad. Hij benoemde zijn bijdrage met de naam "sociale
sculptuur", de bomen zouden immers voor vergroening zorgen, de lucht
verontreiniging tegengaan, een lang leven leiden en bovenal een sociaal kunstwerk
zijn waar alle burgers van Kassel mee aan zouden participeren door ze (bijvoorbeeld)
te helpen planten of de ruimte ervoor te vinden. Het voorstel van Beuys
(1921-1986), die mee aan de wieg stond van de Duitse groene partij, 'Die Grünen',
sloeg in als een bom. Enerzijds was het "kunstwerk" niet zichtbaar
als reëel "kunstwerk", zoals men het in de kunstwereld gewoon is,
niet commercieel verhandelbaar en kon het uitgelegd worden als een
"politiek statement" tegenover falende overheden. Maar Beuys, die
veel aandacht trok bij jonge bewuste academiestudenten, vond dit
vergroeningsproject belangrijker dan een kunstwerk op de maat der
verwachtingen. Twee van Beuys eiken staan tegenover de Fridericianum met voor
hun stam in de bodem een steen met verwijzing naar het project. De beide bomen
zijn wel niet tezelfdertijd gepland, de eerste is van 1982 en de volgende van
1987. Het zijn ook niet allemaal dezelfde soort eiken die gepland zijn wat een
verschil geeft in structuur. Tijdens de daaropvolgende Documenta's werd er
weinig aandacht aan besteed, en ook nu niet hoewel de 'sociale sculptuur' perfect
past in het concept van curator Adam Szymczyk.
De Universiteit van Kassel heeft de evolutie van het project
'7000 Eichen' op eigen initiatief in kaart gebracht en gepubliceerd in
schooltijdschrift. Beuys had in zijn inhoudelijke motivering gesteld dat het de
bedoeling was om met zijn "sociale sculptuur' de burgerzin aan te wakkeren,
maar wellicht ook om de kosten te drukken en het projectvoorstel bij de plaatselijke
overheid verkocht te krijgen, heeft hij voorgesteld om de burgers te laten
meehelpen bij de realisatie van het project. Het voorstel stootte echter ook op
scepsis bij een deel van de bevolking die zich vooral bezorgd toonden over de
plaatsing en de eventuele overlast. Sommige bomen werden na hun aanplanting met
gif vernietigd, zo herinner ik mij. Daarbovenop kwam ook nog de bureaucratie
een woordje meespreken. Voor het aanplanten van de 7000 eiken was een algemene planmatige
aanpak nodig, stedenbouwkundige vergunningen en bovendien is ook de periode
beperkt waarin men de bomen met succes kan en mag aanplanten. Men plant geen
7000 bomen in één keer. Deze voorzieningen waren niet aanwezig toen Beuys zijn
voorstel op tafel legde. Zo zouden 4 bomen worden gepland op het plein van de
gevangenis maar daar moest men dan extra letten op het feit dat ze niet
misbruikt zouden worden door de gevangenen. Bovendien zou aan de voet van elke
boom een steen leggen met de gegevens om het project te duiden. De 7000 stenen
lagen een lange tijd na de Documenta nog opgestapeld op het plein voor het
Fridericianum wat het stadsaanzicht van Kassel niet ten goede kwam. Ze bleken
achteraf een drukmiddel te zijn voor de finale uitvoering van het project want
de stad wou ze hoe dan ook weg van de mooie Friedrichplatz.
De stedelijke groendienst en de gemeenteraad van de stad
stonden ook al niet te springen. Beuys had als ondertitel voor zijn project
"stadtverwaldung statt stadverwaltung" genomen en dit viel niet in
goede aarde. In het begin plantte men de bomen overal waar plaats was
vrijgekomen en niet meer gebouwd zou worden of op braakliggende gronden. Maar
vervolgens zou men vanaf 1983 ook in de straten gaan aanplanten maar dat hield
dan weer in dat die straten zouden moeten worden heraangelegd wat de kostprijs opdreef.
In zijn voorstel had Beuys ook aangegeven om eiken van het stamtype 'Basalt',
afkomstig uit het Eifelgebergte, aan te kopen en dat verhoogde dan weer de
kostprijs vanwege het transport. Maar uit de studie van Prof. Ariane Röntz
blijkt een grote toegefelijkheid van de kunstenaar die stelde dat er in de
plaats van eiken ook essen, linden en andere bomen kunnen worden aangepland afkomstig
uit het gebied Nordhessen, dichterbij Kassel, met als doel de kosten nogmaals te
drukken. Door deze toegeving is er echter ook een soort van improvisatie
ontstaan waardoor de verschillende bomensoorten door elkaar zijn aangeplant. Er
zijn ook geen afspraken gemaakt voor de plaatsing van de gedenkstenen ten
opzichte van de boomstam. Nu, 35 jaar, later zijn er ook al bomen die door
ziekte moeten worden vervangen. De vraag stelt zich of de zieke eiken moeten
worden vervangen door bomen die beter bestand zijn tegen het klimaat?
Het Beuys project kan dus worden beschouwd als een 'perpetuum
mobile', een nooit eindigend project. Welke rol zullen de nieuwe besturen en
burgers in dit project spelen? Het gaat tenslotte om een kunstwerk van een der
iconen uit de Duitse kunstgeschiedenis van na de tweede wereldoorlog. Geen
enkele Documenta verwijst naar de evolutie van het project in zijn functie van kunstwerk
en dat is opmerkelijk. Uit het onderzoek van de Universiteit blijkt ook dat
Beuys de intentie had om zijn project wereldwijd te verspreiden, een tot op
heden vrijwel onbesproken element in het 'Eichen project'
dat Beuys voor ogen had. Wie neemt de handschoen op?
Roger D'Hondt
Reacties
Een reactie posten