SALVADOR DALI EN HET THEATER VAN DE SPYCHOANALYSE
De Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman (1906-1979) is gedurende
vele jaren de man die de optredens van Dali vastlegde op de flmrol. Veel van
zijn foto's zijn in de tentoonstelling en de verzorgde catalogus opgenomen. Men
ziet Dali in vele gedaanten, zoals: onder een aan het kruis genagelde kristur
in spiegelbeeld zwevend op zijn rug dezelfde pose aannemend als de figuur boven
hem of in een hotelbed liggend met een bril waarvan de kijkglazen zijn
vervangen door spiegelglas. De vaak theatrale beelden zijn geen toevalligheden maar
berusten op een vooraf uitgestippeld draaiboek. In zijn nog jonge loopbaan
schreef hij scenario's voor twee experimentele films van Spaanse cineast Luis
Buñuel (1900-1983) die bij het surrealisme aansluiten. Zijn eerste
tentoonstelling op jeugdige leeftijd was in het theater van zijn geboortestad
Figueras. Zijn museum in deze stad, dat hij mee heeft opgericht, in ook al in
een voormalig theater gevestigd. Hij ontwerpt zelf kostuums en decors. De magie
van het theater is uit het oeuvre van Dali niet weg te denken maar krijgt in de
context van deze tentoonstelling een totaal andere performatieve betekenis.
Zeer tot de verbeelding sprekend, om Dali de hoedanigheid
van een performance kunstenaar toe te kennen, is een foto van Man Ray (1890-1976)
uit 1933. Hij fotografeert het lichaam van de kunstenaar die zich heeft ingewikkeld
in een wit laken dat is opgehangen aan een muur. Op de grond, los voor de
mummieachtige figuur, staan zijn schoenen. 'Dali drapé', zoals het werk noemt,
sluit anderzijds als beeld aan bij het "Catalaanse surrealisme" van
de kunstenaar. Dali heeft er als surrealist een eigenzinnige visie op
nagehouden. Veel van zijn werken zijn ontleend aan skeletten, röntgenfoto's en spiegelbeelden.
Erotiek en vrouwen komen er vaak in voor hoewel hij een fobie had voor de
vrouwelijke seks.
'Buste de femme Retrospectif'' |
Een merkwaardig deel van de werken in de tentoonstelling berust
op een interpretatie van het wereldberoemde werk 'L'Angelus' van de Franse
schilder Jean François Millet (1814-1875) dat zich in het Musée d'Orsay bevindt. Het werk toont een
boer en een boerin die op een akker een gebed lezen. Het werk moet indruk
hebben gemaakt op Dali. Zo laat hij zich fotograferen staande bovenop een
salontafeltje met een aristocratisch pak en over zijn hoofd en op zijn borst
gespeld een kussenovertrek met de afbeelding van 'L'Angelus', waarschijnlijk
uit de boetiek van d'Orsay, of maakt hij een beeld met de buste van een vrouw
die op haar hoofd een stokbrood draagt en daarbovenop het L'Angelus in een
sculpturale vorm.
Het is de eerste
keer dat het 'Musée d'art Moderne' In Céret een tentoonstelling weidt
aan Dali. En dat is op zich merkwaardig. Het Zuid Franse stadje, niet ver van
de Spaanse grens, ligt op amper 25 km van de geboorteplaats van Dali. Het heeft
zijn bekendheid te danken aan de vele modernistische kunstenaars die er hebben
verbleven en vaak een werk schonken aan de stad. Zo heeft Céret een unieke
collectie moderne meesters verworven. Het museum bezit werken van ondermeer Picasso,
Braque, Gris, Herbin enz. maar ook recent werk van bv. Claude Viallat en van andere
hedendaagse kunstenaars die in het museum een expositie hebben gekregen. Naar
verluit probeerde Dali er via Pablo Picasso een expo ter versieren maar Picasso
zelf reageerde niet. Vermoedelijk had hij niet zo begrepen op Dali omdat die
zich niet openlijk heeft uitgesproken tegen het Franco regime. Dali vertoefde
tijdens de tweede wereldoorlog weliswaar in vrijwillige ballingschap in de
Verenigde Staten maar liet na om het Franco regime openlijk af te vallen. De
plaatselijke autoriteiten van Céret zochten wel contact met de kunstenaar.
In 1965 werden Salvador Dali, gekleed in een kostuum van admiraal
ter zee maar met typische Catalaanse espadrilles, en zijn vrouw Gala feestelijk
onthaald in Céret en in een open koets door de stad gereden. Hij noemde zijn
bezoek aan de stad op de zijn vertrouwde wijze "een historisch
moment". Door de beslissing van de rechter in Madrid haalde de Dali de voorbije
dagen andermaal de wereldpers. Maar deze keer heeft hij de regie niet zelf in
handen al lijkt het openmaken van de graftombe in Figueras niet zo
vanzelfsprekend. Dat blijkt uit de vele boze reacties van de Catalanen die het
openbreken van het graf willen verhinderen door bij de rechter beroep aan te tekenen.
De Franse schrijver en aanhanger van het surrealisme André Breton (1896-1966)
noemde hem ooit "de prins van de Catalaanse intelligentie" en dat
willen de Catalanen niet zomaar opgeven.
Mede door de expertise van Jean-Michel Bouhours, die eerder al
meewerkte aan Dali tentoonstellingen in het Centre Pompidou te Parijs en Reina
Sofia in Madrid heeft men, meer dan 50 jaar na zijn bezoek aan Céret, in het
'Musée d'art Moderne' een selectief maar mooi overzicht van zijn oeuvre
bijeengebracht.
Roger D'Hondt
Foto's MVH
Tot 1 oktober
www.musee-ceret.com
Reacties
Een reactie posten