DOCUMENTA 14 :: JAWEL, KUNST KAN DE WERELD VERBETEREN!
De 14de Documenta, de vijfjaarlijkse kunstmanifestatie in de
Duitse stad Kassel, is een statement van de kunstwereld voor meer politieke democratie.
Het door Europa aan Griekenland opgelegde keurslijf van besparingen en
verarming is het symbooldossier van waaruit men is gestart met de opbouw van
een tentoonstelling met veel onbekenden. Niet de Grieken zelf beslissen over
hun levenswijze maar vreemde naties die een van de oudste democratieën en
culturen van Europa in een keurslijf dwingen en het zwijgen opleggen. Maar er
zijn nog veel meer voorbeelden in deze wereld van onderdrukking en censuur door
politieke boegbeelden zoals uit deze Documenta blijkt. Doorheen de geschiedenis
hebben kunstenaars, in de verschillende disciplines, uiting gegeven aan hun
verontwaardiging als de democratie werd aangevallen omdat dit vaak ook
samengaat met een beperking van de vrije meningsuiting en beknotting van de creativiteit
die elk individu in zich draagt. Het artistieke hoofd van de Documenta14, de
Pool Adam Szymczyk, heeft dit thema als geen ander aangevoeld en als uitgangspunt
gebruikt voor "zijn" Documenta. Dit heeft geleid tot een tweedelige
tentoonstelling waarvan het eerste in Athene doorgaat (8 april-16juli) en het
tweede in de vertrouwde omgeving van de stad Kassel (10 juni-17 september) waar
het in 1955 allemaal is begonnen als reactie op de bombardementen door
geallieerde troepen die de stad op het einde van de tweede wereldoorlog in de
as legden. De plaatselijke directeur van de kunstacademie en kunstenaar Arnold Bode
(°1900 Ϯ 1977) gebruikte kunst en cultuur om de erfenis van de tweede
wereldoorlog uit te wissen. Het levendige bewijs dat je met kunst veel kan
bereiken in tijden van wederopbouw en
als je politieke revanchegevoelens achterwege laat. Ze brengen gewoon niets op.
In het Stadtmuseum wordt de video 'View from Above' (2017) van de Irakese
kunstenaar Hiwa K (°1975) geprojecteerd met beelden van een platgebombardeerde
stad in het oorlogsgebied van zijn land naast een grote maquette uit 1950 van
de eveneens platgebombardeerde stad Kassel. Hopelijk beschikken ze in het Midden-Oosten
over een figuur zoals Arnold Bode om de restanten van de oorlog daar met zorg
voor kunst en cultuur op te ruimen en het vertrouwen te herstellen. Met een
hard politieke discours alleen zal het niet gaan, zo hebben wij uit Kassel
geleerd.
Wat in het oog springt, voor de habitués, is een Documenta
zonder de zogenaamde "gevestigde waarden" uit de kunstwereld. Tot de
bekendste kunstenaars behoren Hans Haacke (°1936 Keulen), David Lamelas (°1944
Buenos Aires), Marcel Broodthaers (°1924 Ϯ 1976 ) van wie zijn boekje 'Magie,
art et politique' uit 1973 wordt getoond, George Maciunas (°1931 Ϯ 1978) en de
95 jarige experimentele filmmaker en fluxus kunstenaar Jonas Mekas (°1922 Litouwen).
Mekas was ooit door de Duitsers als dwangarbeider in een Kassels kamp opgesloten
en leefde er tot zijn immigratie naar New York! Hij hield er een dagboek bij dat
nu in Duitsland is uitgegeven met als titel 'Ich hatte keinen Ort'. Hij toont
dit samen met reeks foto's over de kampen waar de dwangarbeiders verbleven. Zijn
filmisch oeuvre wordt uitvoerig getoond in de Bali-Kinos van het station. Het
is de eerste keer dat hij op de Documenta is uitgenodigd.
Het ontbreken van een aantal bekende namen in de selectie komt
voor velen onwennig over en vertaald zich ook in een aantal kritische (pers)commentaren.
De "gevestigde waarden" worden op het niveau van de Documenta
afgelost door vaak "internationaal" onbekende kunstenaars waar
bovendien een opmerkelijk deel al van is overleden. Ze zijn afkomstig uit Iran,
Indië, Afrika, Nieuw Zeeland, Ghana, Albanië, Libanon, Ukraine e.a.
gebiedsdelen op de wereldbol die niet onmiddellijk door ons West Europeanen geassocieerd
worden met zones waar "hedendaagse kunst" ontstaat. Maar daar is
niets nieuws onder de zon. Toen tijdens Documenta4, in 1968, de Amerikaanse kunstenaars
met Popart en Hard Edge hun intrede maakten op de Documenta sloeg dit in als
een bom omdat de Europese kunstwereld zich bedreigd voelde door kunst uit een werelddeel
met een beperkte voorgeschiedenis in de kunstwereld. Zelfs de uitdrukking
"Amerikaans Imperialisme" werd van toepassing gebracht om de
overmacht van de Amerikanen te bekritiseren. Het duurde minstens zo lang eer de
Oost-Europese kunstenaars voet aan wal konden zetten in het westen maar dat had
dan weer te maken met politiek van achter het ijzeren gordijn.
Danny Matthys 'Brabantdam 59, Gent, Downstairs-Upstaers' (detail) |
In het Fridericianum treft men wel bekende namen. Daar is de
volledige collectie van het Nationaal Museum voor Moderne Kunst van Athene in
ondergebracht. De transfer van deze collectie moet ook als een 'statement'
worden gezien en wil de positie van de hedendaagse kunst in Athene versterken op
een ogenblik dat ook daar gesneden wordt in de Griekse cultuursubsidies ten
gevolge, eens te meer, van de Europese besparingspolitiek. In de collectie
treffen wij het werk 'Brabantdam 59, Gent, Downstairs-Upstaers' aan van de
Belgische conceptuele kunstenaar Danny Matthys (° 1947 Zottegem). Het gaat hier
over een werk dat het M HKA (Antwerpen) in bruikleen heeft afgestaan aan het
museum in Athene. Zo zie je maar hoe een dubbeltje rollen kan.
Elke Documenta krijgt kritiek te verwerken. De kritiek op de keuzes die de artistieke leider heeft gemaakt zijn hevig, ook al komen vele kunstenaars uit landen met een eeuwenoude plaatselijke culturele traditie. Er zijn twijfels over de inhoudelijke meerwaarde die ze te bieden hebben. Maar de kritiek gaat niet enkel over de inhoudelijke keuzes maar ook over de presentatie van de werken. Zo is de Neue Neue Galerie een oud sorteercentrum van de posterijen en staan de werken opgesteld in de carports van de distributie met als achtergrond kantelpoorten. Geen museum design dus.
Otobong Nkanga 'Carved to Flow' |
Verder zal je 'Carved to Flow' van de in Antwerpen wonende Nigeriaanse kunstenares Otobong Nkanga (°1974), onlangs nog laureaat van de Belgian Art Prize, er terugvinden op 3 verschillende locaties. Ze toont stapels met zeepblokjes geproduceerd uit 7 verschillende oliën. Performers circuleren op bepaalde tijdstippen onder het publiek met de blokjes die te koop zijn voor 20 euro per stuk. De opbrengst gaat naar een goed doel in het thuisland van Nkanga. Meerdere werken van andere kunstenaars liggen zo verspreidt over meerdere van de 32 locaties. Maar voor Zymczyk is elke Documenta een nieuw begin en hij lijkt zich helemaal niet te storen aan de kritiek.
Er zijn er ook geen traditionele naamkaartjes met
verwijzingen naar galerieën die het eigendom- en verkoopsrecht van de kunstwerken
claimen. De kaartjes zijn vervangen door met haken aan de muur bevestigde vellenA4
uit ringmappen. Deze bevatten praktische informatie over de werken, leeftijden,
afkomst en eventueel de namen van de instellingen die de realisatie financieel
mogelijk hebben gemaakt, maar geen biografische informatie.
De kritiek op de uitwassen van de neoliberale maatschappij, "een
economisch model waarin grote groepen van mensen aan hun lot worden overgelaten",
en de roep naar een op de marxistische filosofie gegrondvest maatschappijmodel
zijn alom tegenwoordig. Verwijzingen naar culturele teksten van filosofen als
Rosa Luxemburg, Walter Benjamin, Hanna Arendt e.a. vallen op en liggen in de
bovenste rekken van de bookshop. Een signaal in tijden van onderdrukking door
het huidige systeem? Ook het nazisme blijft voor vele kunstenaars een bron van
inspiratie in tijden van oorlogen en politieke profilering. Wat treft is de onderzoeksmethodiek
die de kunstenaars aanwenden om tot hun creaties te komen. De opleiding van de huidige
generatie kunstenaars gaat verder dan de klassieke kunstacademie die in de
toekomst eerder als een ambachtelijke tussenschakel moet worden gezien. De
hedendaagse generatie kunstenaars groeien op met digitale video, computers,
formele procedures, smartphones, sociale media en andere technische mogelijkheden
die leiden tot een beeldvorming die grondig verschilt van de vertrouwde
schilder- en beeldhouwkunst die wij uit de vorige eeuwen hebben overgehouden. Deze
traditionele kunstvormen zullen binnen afzienbare tijd gaan behoren tot het erfgoed.
Een overgang die al sinds enkele jaren een evolutie doormaakt maar de
stroomversnelling is niet meer in te dijken. Voor schilderkunst moet je,
behoudens de museumpresentaties, niet in Kassel zijn.
De statische
beeldhouwkunst wordt ondermeer in vraag gesteld door Maria Hassabi (°1973 Cyprus).
5 performers voeren continue van 10:00 tot 20:00 uur, tijdens de openingsuren dus,
in de Neue Neue Galerie in een vorm van slow motion de live-installatie
"Staging" uit. Hun gekostumeerde lichamen kronkelen zich in regie als
sculpturen over de grond binnen de beperkte ruimte die een sculptuur nodig
heeft. Dat levert beklemmende beelden op van een publiek dat de performers in
de ogen kijkt en performers die het publiek ongewild aanstaren maar evengoed door
de vormen die ze aannemen imponeren. Auguste Rodin (°1840 Ϯ1917), die altijd
naar levend model werkte, had dit moeten zien.
Maria Hassabi :'Staging' |
De Documenta kan anderzijds ook aangevoeld worden als een
"hommage" aan een vergeten generatie kunstenaars! Zo zijn er
bijvoorbeeld 2 video's en drukwerken van Ulises Carrion (°1941 Mexico Ϯ 1989
Amsterdam), een Mexicaanse immigrant die eind van de jaren zestig in Amsterdam
neerstreek en er 'Other Books and so' heeft opgericht. In deze alternatieve kunstboekhandel
annex mini galerie kwamen in Europa aangespoelde Zuid Amerikaanse kunstenaars
aan bod samen met Europese experimentele kunstenaars. Kunstenaars die vaak in
de marginaliteit zijn blijven werken omdat ze niet zijn aangesproken door de
gevestigde Europese galerieën. De kunstmarkt is een handelszaak, kunst is dat
niet. Mail-art en handgemaakte kunstenaarsboeken waren toen mogelijkheden om kunst
te verspreiden en Ulises Carrion speelde daar een belangrijke rol in. Vandaag
blijken veel van deze kunstenaars van onschatbare waarde omdat ze ons een breedbeeld
tonen van een kunstwereld die meer is dan een 'art fair' van commerciële galeries.
De Documenta is politiek geladen.
Sergio Zevallos : A War Machine' |
Vlassis Canarius : 'Hopscoth' |
De meest in het oog springende en mediagenieke installatie
is het 'The Parthenon of Books' van de Argentijnse kunstenares Matha Minujin
(°1941). De Atheense tempel, symbool van de Griekse democratie, is er op ware
grootte nagebouwd (19,5 x 29,5 x 65,5 meter) in een stalen constructie omwikkeld
met doorschijnend harde plastic. De pylonen en muren worden opgevuld met
duizenden boeken die door de plastic zichtbaar blijven. Er staan grote
vergaarbakken waar mensen boeken kunnen deponeren die dagelijks aan het gebouw
worden toegevoegd. In principe worden er verboden en gecensureerde boeken van
over de hele wereld verzameld. Op dezelfde plaats organiseerden de Nazi's in
1933 boekverbrandingen!
De Documenta blijft een creatief kruitvat. Het is geen
Documenta voor de liefhebbers van de schone kunsten. Van Trump is er geen spoor
te bekennen.
Roger D'Hondt
Fotos : New Reform
Fotos : New Reform
www.documenta.de
Reacties
Een reactie posten