ECHOS DU PASSE - PROMESSES DU FUTURE IN MAC LYON
De
tentoonstelling is in meerdere delen opgesplitst. Zo is er een kort historisch
overzicht met werken van onder meer Nam June Paik (1932-2006) en Wolf Vostell (1932-1998)
die als pioniers video’s en geluidtechnieken, afgeleid van elektromechanica, in
hun oeuvres installeerden. Weinigen
zullen, door de snelle evolutie in de ontwikkeling van computers, zich de Sonny
Rover Portapak uit 1967 herinneren waarmee kunstenaars hun eerste stappen
zetten in deze nieuwe wereld. Maar curator Matthieu Leliévre
toont ook werk van Gottfried Honegger (1917-2016), de Zwitserse grondlegger van
de concrete kunst. Computer denken zal bij afwezigheid van het toestel wel niet
zijn ding zijn geweest maar zijn drang naar pure voorstellingen van kunst kan
in zekere zin worden gelijkgesteld met het artificiële in de nieuwe kunstvormen.
Vandaag loop
je in Lyon over elektronische vloertegels van de Duitser Jan Knopp (1970).
‘News from an Unbuilt City” noemt het werk dat geluiden van een imaginaire stad
opwekt. De geluiden zijn door de kunstenaar vooraf ingesteld maar door van de
ene naar de andere tegel te stappen bepaal je zelf de diversiteit. Mathieu
Briand (Fr 1972) laat de toeschouwers, een per een, experimenteren met bewegen
op een klassieke trampoline. 76 camera’s houden u in het oog en brengen de
numerieke werkelijkheid van uw bewegingen
in beeld op een groot scherm. Adrien M & Claire B (Fr 1979 en 1978) hebben
een installatie opgebouwd met een projectiegrootte van 100 m2. Men begeeft zich
in een gesloten ruimte waar tegen een zwarte achtergrond witte lijnen en
stippen in beweging worden gebracht. Het lijkt op een spektakel maar de
minutieuze computertekeningen die zich tegen de wanden afzetten brengen u bij
andere inzichten. Je kan het werk beschouwen als een levend kinetisch werk. Samen
me de speciaal voor dit oeuvre gecreëerde muziek van Olivier Mellano komt u in een meditatieve extase.
Een
belangrijk deel van de expo is voorbehouden aan kunstenaars die de natuur
figuurlijk integreren in een nieuwe werkelijkheid. Digitale aquarellen die
planten, dieren en andere wezens voorstellen zijn door AI-technologie met grote
nauwkeurigheid tot echtheid gebracht. Gelukkig zijn de figuren door de
kunstenaars zelf bedacht en ontworpen met de AI-toepassingen. In dit geval
zitten ze aan de spreekwoordelijke knoppen. Er is een grote diversiteit aan
mogelijkheden. In een aantal gevallen bepaalt u zelf, zonder aan het werk te
raken, het uitzicht van het object. Geïntegreerde censoren en camera’s zorgen
ervoor dat de figuren tot leven komen naargelang de toeschouwer in de nabijheid
komt van het object. De beelden zijn met een grote preciesheid en vol
onverwachte kleuren te beschouwen, maar misschien is het toch niet de bedoeling
om nieuwe Van Gogh’s of Matisse’s te creëren. Ik zie dat niet graag gebeuren,
maar door de veelheid van dergelijke werken in deze tentoonstelling hou ik mijn
hart vast. Schoonheid nastreven is een ding maar werken met AI als gereedschap
vraagt nieuwe uitdagingen. Het kan ook zijn dat de AI kunstenaars beïnvloed zijn door de wave aan
figuratieve kunst die momenteel de kunstmarkt overspoeld. Neemt niet weg dat ze
met de huidige beschikbare middelen andere horizonten kunnen opzoeken.
In die zin werken Eva & Franco Mettes (IT1976) aan een vooruitstrevend doel. Ze ontmoeten elkaar als klasgenoten in het middelbaar onderwijs met interesse in computers. Hun eerste intentie was om kunst te maken met het internet als drager of zeg maar verspreider en zo een internetcultuur te ontwikkelen. Zo maakten ze digitale reenactements van historische performances zoals ‘Imponderabelle’ van Abramovic/Ulay en ‘Shoot’ van Chris Burden. De beelden lijken op het eerste zicht een vorm van animatiefilmpje te zijn, maar zijn volgens de kunstenaars afgeleid van eerdere opnames bij de uitvoering van de performances die ze trouwens zelf nooit hebben kunnen bijwonen. Ze zijn te zien in het MAC. Sindsdien is het oeuvre van Eva & Franco Mettes fel geëvolueerd. Ze bouwen nu sculpturen met kabelgoten langs dewelke ethernetkabels zijn gewikkeld die de stromen van het computerprocessoren en het internet geleiden. Ze noemen de werken ‘zelfportretten’ maar dan ontwikkeld zoals de structuren die zich verhouden in de interne keuken van de computernetwerken.
Reacties
Een reactie posten