JACQUES LIZÈNE VERLAAT DE WERELD

 


Na 74 jaar lang een “genie zonder talent” te zijn geweest heeft de Luikse kunstenaar Jacques Lizéne op donderdag 30 september afscheid genomen van de wereld. Lizéne  (°1946) is een buitenbeentje in de kunstwereld waarvan hij het ‘au sérieux’ ironisch op de korrel nam.  Ik had het genoegen hem voor ’t eerst te ontmoeten eind van de jaren ’60 in de galerie Yellow Now van Guy Jungblut in Luik.  Lizéne maakte deel uit van een opmerkelijke lichting Luikse kunstenaars die onder invloed van wat net over de grens in de Neue Galerie te Aachen , toenmalig museum geleid door Wolfgang Becker (nu Ludwig Forum) gebeurde,  afrekende met tradities.  Wij hadden gemeen tegendraads te zijn zonder het echt te zijn maar de ‘modale’ kunstwereld kon geen andersdenkenden verdragen. Tot een samenwerking met New Reform is het nooit gekomen. Luik en Aalst lagen te ver uit elkaar om goede afspraken te kunnen maken. Ik herinner mij nog een ferme anekdote.  In 1974 waren wij beiden aanwezig op de opening van de Triënnale in Brugge. Na afloop carpoolde ik met Lizéne en enkele andere kunstenaars uit Luik. De bedoeling was om mij af te zetten langsheen de autostrade in Aalst.  Tijdens de nachtelijke trip reden wij de afrit Aalst voorbij en vroeg ik hen halt te houden op de pechstrook ter hoogte van Erembodegem.  Iedereen stapte uit een kroop over de reling richting een kort bijstaande woning van een bevriende kunstenares waar wij aanklopten.  Ik kon vandaar te voet naar huis maar Lizéne en zijn vrienden brachten er nacht door. Geen man overboord toen ze enkele uren later hun wagen instapten richting Luik. Onze latere ontmoetingen waren dun bezaaid maar telkens grappig. Een huldeceremonie zal plaatsvinden op de begraafplaats Robermont in Luik op vrijdag 8 oktober om 13 uur. 

Roger D’Hondt

Reacties