GENESIS BREYER P-ORRIDGE (1950-2020) : HET LEVEN ZELF IS KUNST
In New York City is op 70 jarige leeftijd Genesis Breyer P-Orridge overleden aan leukemie.
Het bericht werd de wereld ingestuurd door zijn dochters Genesse en Caresse geboren uit zijn eerste
huwelijk met de Britse muzikant Alaura
O'Dell. Genesis is een legendarische figuur in de kunstwereld als performance
artiest en medeoprichter van de cultbands Throbbing Gristle en Psychic TV,
pioniers van de industriële muziek. Ze treden ondermeer op in de Brielpoort te Deinze.
De teksten zijn vaak op het randje af van de welvoeglijkheid maar brengen
anderzijds het donkere en obscure gedragslijnen in de mens en de maatschappij naar boven. Het
bericht werd gedeeld door de gespecialiseerde persorganen overal ter wereld
maar ook door zenders als de BBC, de VPRO en bijvoorbeeld NRC Handelsblad. Bij
mijn weten is er in de Belgische, laat staan Vlaamse pers, geen woord over geschreven.
Genesis P-Orridge,
geboren in Manchester, startte zijn artistieke carrière in de late jaren zestig
in Hull waar hij samen Cosey Fanni Tutti de groep Coum-Transmissions vormt. In
haar autobiografisch boek Art Sex Music beschrijft zij het turbulente samenleven van die eerste jaren. Cosy
zelf was ondermeer actief als pornoactrice, wat geld in het laatje bracht.
Mijn eerste ontmoeting
met Genesis en Cosey dateert van 24 januari 1974 in Brussel waar ze samen met
de Canadese kunstenaar Paul Woodrow en andere musici in de hal van het Paleis
voor Schone Kunsten (nu Bozar), op
uitnodiging van de Philharmonie van
Brussel en Jeunesse et Arts Plastiques, 'Marcel Duchamps Next Work' uitvoeren,
een concert met twaalf replica's van het bekende fietswiel van Marcel Duchamp
door henzelf en Woodrow gecomponeerd.
Performance New Reform 1975 |
Als ik later in hetzelfde
jaar met mijn vrouw een rondreis maak langsheen het avant-garde circuit in
Engeland heb ik een afspraak met hen in de Art Meeting Place, een
kunstenaarscollectief te Londen. Ik nodig ze uit voor een performance in New
Reform te Aalst (15 februari 1975) tijdens de opening van de tentoonstelling
'De Explosie Van De Media / Expositie in het Museum van de informatie' en in
het KK centrum van de UIA (17 februari)
in Antwerpen. We leven enkele dagen met hen samen.
Tijdens de een uur durende
performance 'Omissions' wordt geen woord gesproken zodat de aanwezigen een
uitsluitend visuele- en geluidsperformance te zien krijgen uitgevoerd met
lichamelijke handelingen. Een dag later zullen ze nog optreden in de Zwarte
Zaal te Gent. Wij blijven contact houden en ik neem plastisch werk van hen op in
verschillende tentoonstellingen. Wij bezoeken later ook de tentoonstelling
‘Prostitution’ van Cosey in het ICA (Institute
of Contemporary Arts) te Londen die veel stof doet opwaaien.
Op een bepaald ogenblik
verneem ik dat Genesis is verhuisd naar New York in wat hij noemt “vrijwillige
ballingschap”. Volgens BBC reporter Mark Savage omdat Genesis's huis in
Brighton werd overvallen door Scotland Yard's Obscene Publications Squad nadat
een Channel 4-programma beweerde dat de muzikant de leider was van een
satanische sekte. Hij zal zeker nog 1 keer terugkeren naar Engeland want een
tijdje later stuurt hij mij een foto waarop hij een transformatie als vrouw
heeft ondergaan en poseert met zijn moeder.
In New York heeft hij een
ontmoeting met Jacqueline "Lady Jaye" Breyer, een verpleegster waarop
hij smoorverliefd wordt. Beiden besluiten om met chirurgische ingrepen op
elkaar te gaan gelijken, de onvoorwaardelijke symbiose van een koppel. Ze
noemen zich beiden zowel mannelijk als vrouwelijk ‘s/he and he/r ‘. Een geweldig verhaal dat de Franse cineast Marie Losier er toe aanzet om er een film over te maken: ‘The Ballad
of Genesis and Lady Jaye’.
Genesis slaagt er in om
kunst een betekenis te geven waarvan het leven zelf de live uitvoering is. Een
geniale ingeving die echter een voorbarig einde kent als Lady Jaye in 2007
onverwacht sterft.
Genesis, die in de jaren
zeventig ondermeer geselecteerd werd voor de Biënnale van Parijs, kreeg de
laatste jaren meer aandacht in de kunstwereld met exposities en publicaties. Tate
Britain verwierf verschillende kunstwerken van zijn hand wat neerkomt op een
vorm van late erkenning als beeldend kunstenaar. Toen hij enkele jaren geleden (2013)
een overzichtstentoonstelling kreeg in
het Andy Warhol Museum in Pittsburgh schrijf ik in het internet tijdschrift ‘Berkshire
Fine Arts’ (Boston) een kortverhaal over zijn leven als kunstenaar zoals ik het
heb meegemaakt. Het is het laatste wat ik voor hem heb kunnen doen.
D’HONDT Roger
Reacties
Een reactie posten