DEBORAH de ROBERTIS en de vrije meningsuiting.


De Franse performance artieste Deborah de Robertis (Luxemburg 1984) is in de Brusselse cultuurtempel Bozar hardhandig van het podium gesleurd, zo lezen wij in de pers die deze gebeurtenis gulzig verslaat. Zij wordt dan ook als een "controversiële" kunstenares opgevoerd. Het event was voor alle duidelijkheid geen manifestatie ingericht door Bozar maar door TEDxBrussels. Zij zijn deel van een groter geheel, een soort evenementen bureau dat uitpakt met zogenaamde attractieve lezingen (TEDtalks) en opvoeringen die een hedendaagse maatschappij visie voorstaan. TED staat voor Technology, Entertainment en Design. Hoe de kunstenares daarbij betrokken is geraakt is mij onbekend. Ook over de inhoud van haar performance heb ik weinig of niets vernomen in de pers, wel dat ze op een bepaald ogenblik bij de presentatie van beeldmateriaal over haar vroegere "controversiële" performances uit de zaal werd gesleurd. Volgens de organisatoren heeft ze de verbintenis, dat ze geen  beelden mag tonen van vroegere performances (?), die ze met hen was aangegaan geschonden. Dit laatste is verwonderlijk omdat een kunstenaar zoals de Robertis een provocatieve stijl ontwikkeld om haar boodschap uit te dragen en gelet op de inhouden van haar performances in het verleden geen compromissen kan verdragen.

Haar performances dagen de kijkers uit, ook al zijn ze op zich vaak zogenaamde 'live' uitvoeringen van scènes in kunstwerken die als klassiek beeldmateriaal kunnen worden afgelezen. Zo ging ze in het Parijse Musée d'Orsay met gespreide benen en ontblote vagina onder het erotisch getinte schilderij L'origine du monde van Gustave Courbet uit 1866 zitten. Het schilderij stelt een rugliggend vrouwelijk naakt voor met het accent op de schaamstreek. Erotisch maar vooral zeer naturel geschilderd. Het poserende personage is onherkenbaar. In het kader van de discussie over 'seksuele overschrijding' staat het schilderij, net als vele andere in de musea wereldwijd, momenteel ter discussie.

Als men zich in de omgeving van dit schilderij bevindt dan stelt men bij de bezoekers verschillende gedragspatronen vast. Een analyse ter plaatse leerde mij het volgende: sommigen stappen er snel voorbij met een schuine blik naar het schilderij, anderen blijven bewonderend staan. Veel hangt af van het feit of de kijker in gezelschap verkeerd of niet en of zijn/haar reactie verborgen wil houden voor het gezelschap. Maar een schilderij blijft een schilderij. Het is een weergave van een scène in het atelier van de kunstenaar waar een model poseert. Enkel Courbet heeft zijn gevoelens in dit krachtig werk een plaats gegeven.

Anders wordt het natuurlijk als de Robertis in levenden lijve de scène opvoert voor een publiek dat bestaat uit museumbezoekers en ongewild wordt geconfronteerd met de performance. Hier is geen sprake van een roerloos schilderij maar van een uitvoering in real time ad rem. Dat wekt natuurlijk verschillende andere soorten reacties op waarbij mannen, vrouwen en koppels reageren op een 'live' uitvoering van L'origine du monde. Op YouTube is te zien hoe mensen gaan applaudisseren en anderen gesticulerend de zaal verlaten. de Robertis zegt daarover dat het haar bedoeling is om mensen over "censuur, seksisme en schaamte" te laten nadenken. Het zijn thema's die in deze tijden van 'rücksichtslos terugkerend conservatisme' de samenleving anno 2018 blijkbaar nog steeds beroeren. de Robertis, die een vrijdenkende samenleving voorstaat, heeft dus alle redenen om daar tegen in te gaan. Voor wie er nog zou aan twijfelen, de toegevoegde waarde van de performance kunst in de ontwikkeling van de kunstgeschiedenis wordt hier in de spreekwoordelijke 'verf' gezet.

Foto NR

50 jaar geleden had in hetzelfde gebouw van Bozar een 'Anti Censuur manifestatie' plaats. Kunstenaars uit de verschillende artistieke disciplines verenigden er zich om te protesteren tegen de herhaalde provocaties van de Bijzondere Opsporing Brigade (BOB), toen onderdeel van de staatveiligheid, gericht tegen de vrije meningsuiting. De druppel die de emmer deed overlopen kwam tot stand op 30 december 1967 tijdens het 'Vierde Experimenteel Filmfestival (EXPRMTL)' in het Casino van Knokke. Auteur en regisseur Hugo Claus (1929-2008) liet er het toneelstuk ‘Masscheroen’ opvoeren, zijn bewerking van het middeleeuws spel “Marieken van Nijmegen”. Naast een in sexy lingerie en met bondage geklede actrice komen drie naakte acteurs, waaronder 2 Vlaamse collega’s van Claus; de schrijvers Freddy de Vree en Hugues C. Pernath en de Britse (klank)dichter Bob Conning op de scène. Zij beelden de heilige Drievuldigheid uit. Een deel van het publiek reageert verontwaardigd op de "erotische" scènes. De Franse paus van de happenings, de kunstenaar provocateur Jean Jacques Lebel (Neuilly sur Seine 1936), maakt gebruik van de verwarring. Tijdens een chaotisch debat tussen het publiek en de festival jury springt hij op het podium en stelt voor om een ‘Miss Festival’ te verkiezen. Prompt komen een aantal naakte mannen en vrouwen, onder wie Yoko Ono (°Tokyo 1936), die tijdens het festival haar experimentele film “Number Four" voorstelt en haar toenmalige Amerikaanse echtgenoot en kunstenaar Anthony David (New York 1937), uit de coulissen naakt het podium op. Volgens de aanklacht bedekte ze haar borsten met een bordje waarop het nummer 6 vermeld was, doch “waarvan de sexe volledig onbedekt en duidelijk zichtbaar was”. Volgens de Pro Justitia waren er 500 mensen in de zaal en duurde de happening een 3 tal minuten. Claus en acteurs werden door de rechtbanken veroordeeld. Persuittreksels 'uit de tijd van toen' hangen in de tentoonstelling 'Con amore' over Hugo Claus die tot 27 mei in Bozar te zien is. Kortom de geschiedenis herhaalt zich en we mogen vrezen dat er sindsdien weinig is verandert.


In het Palais de Tokyo te Parijs is tot 13 mei de tentoonstelling 'L'un et L'autre' te zien, samengesteld door de kunstenaars J.J. Lebel en Kader Attia (Seine-Saint-Denis 1970). Het is een boeiend interessant onderzoeksproject naar de wijze waarop hedendaagse media omgaan met informatie met betrekking tot de belangrijke hedendaagse kwesties in de samenleving. Vaak worden gegevens opgeblazen tot gewelddaden en worden gewelddaden gesmoord in smeuïge verhalen die ver van de waarheid staan. Lebel en Attia tonen met beelden en geluidsopnames aan hoe de media de waarheid geweld aandoen en hoe censuur haar intrede doet via de persbureaus en de beperkte mogelijkheden van de redacties om de nieuwsgaring te controleren. Zij tonen beelden van gebeurtenissen die door de media de nek zijn omgewrongen en maken met dezelfde beelden confronterende installaties. Voor deze tentoonstelling maakte Lebel onder meer een labyrint met confronterende levensgrote foto's uit de gevangenis in Abu Graib. Men gaat er als bezoeker in en wil er na een tijdje zo vlug mogelijk uit geraken geconfronteerd zijnde met de mensonterende de gruweldaden die er plaatsvinden.
Belangrijk is dat hedendaagse kunstenaars duidelijk meer mogelijkheden hebben dan de reguliere media om hun visie van de feiten weer te geven en tot de kernen van de kwesties door te dringen. De kunstenaar van vandaag is een onderzoeker geworden die meer belang echt aan de waarheid dan aan schoonheid. Dat wij er op het vlak van de vrije meningsuiting niet zijn op vooruit gegaan is een feit. Gelukkig zijn er nog artiesten die dit aan de kaak stellen. www.palaisdetokyo.com

Roger D'Hondt

PS Bozar organiseert een reeks manifestaties aan naar aanleiding van mei '68:  "50 years of cultural protest" . www.bozar.be

Reacties